People with learning disabilities in the Labour Market
- Podrobnosti
- Zveřejněno: 25. 3. 2014 15:30
Název projektu v originále:
„People with learning disabilities in the Labour Market“
Název projektu v překladu:
„Lidé s poruchami učení na trhu práce“
Program:
Program celoživotního učení – Leonardo da Vinci
Poskytovatel dotace: DZS/NAEP
Obsah projektu
Lidé s poruchami učení se během svého pracovního procesu setkávají s určitými obtížemi. Náš projekt je zaměřen na sdílení znalostí a zkušeností mezi partnery a týká se schopnosti změřit dovednosti lidí s poruchami učení pro výkon v zaměstnání. Existují různé vnitrostátní právní předpisy pro zaměstnávání zdravotně postižených, které se zabývají těmito poruchami v širokém rozsahu. Například v některých zemích zaměstnavatelé musí garantovat určité procento pracovních míst zaměstnancům se zdravotním postižením. Navzdory těmto právním předpisům je nejdůležitější, aby bylo možné zhodnotit dovednosti a doporučit vhodné zaměstnání nebo tréninkový program pro osoby s hendikepem v oblasti poruch učení. Abychom mohli v této věci rozhodnout, je třeba dokázat změřit dovednosti lidí s postižením, kteří chtějí být zaměstnáni. Vyvstává následující otázka: Jak lze jejich schopnosti změřit?
Rádi bychom se podělili o znalosti a zkušenosti týkající se hodnotících technik v zúčastněných zemích. Projekt se zabývá tím, jak vynést na povrch určité základy znalostí, které v této oblasti již existují. Budeme zlepšovat testovací techniku a vytvářet pro cílovou skupinu testy nové. Cílovou testovací skupinou budou lidé s poruchami učení, kteří chtějí mít odborné vzdělání a chtějí získat zaměstnání. Zjištěné výsledky plynoucí ze spolupráce na projektu budou mít pozitivní vliv na zlepšení zaměstnatelnosti cílové skupiny osob v zúčastněných zemích, kde oficiální hodnocení osob s poruchami učení neexistuje.
Každý z partnerů přeloží techniku hodnocení do svého rodného jazyka a rozšíří informace mezi orgány veřejné správy, neziskové organizace, média a pracovní úřady.
Projekt bude hodnotit tzv. hodnotící komise sestávající se z psychologa, hodnotícího odborníka a odborníka na poruchy učení. Tým bude vytvořen z partnerů projektu na prvním setkání a tentýž tým také napíše hodnotící zprávu.
Cíle projektu
Přispět k procesu zaměstnávání osob s poruchami učení.
Zvýšit pracovní efektivitu hendikepovaných osob.
Zlepšit proces zaměstnávání hendikepovaných osob tak, že se zvýší jejich zaměstnatelnost. Vyhodnotí se jejich stávající dovednosti, zvýší se jejich pracovní příležitosti a naleznou se vhodná školení ke zlepšení jejich základních znalostí.
Zdokonalení hodnotících technik pro osoby s poruchami učení, a to ještě před jejich vstupem do odborného vzdělávání či zaměstnání.
Sdílení znalostí a zkušeností týkajících se adaptace osob s poruchami učení pro odborný trénink.
Vytvoření hodnotícího a testovacího nástroje za účelem hodnocení osob s poruchami učení před začátkem odborného vzdělávání a rozšíření hodnotících nástrojů do všech partnerských zemí Evropy.
Předmět: Hendikepované osoby se setkávají s obtížemi nebo dokonce s diskriminací při hledání nového zaměstnání. Většina právních předpisů v zúčastněných zemích se zaměřuje pouze na určitou část pracovního procesu. Nekladou důraz na fázi přípravy jednotlivců tak, aby zlepšili své stávající dovednosti. Hodnotící metody k posouzení osob neexistují nebo jsou teprve v zárodku.
Podle doporučení Evropské rady ze dne 18. prosince 2006 o klíčových kompetencích pro celoživotní vzdělávání by měly členské státy zajistit klíčové kompetence společností s ručením omezeným pro všechny. Toto platí zejména pro znevýhodněné skupiny, jejichž potenciál pro vzdělaní vyžaduje podporu. Jedna se např. o osoby s nízkým stupněm vzdělání, osoby, které předčasně ukončily školu, dlouhodobě nezaměstnané, emigranty, atd. Budeme se zaměřovat na osoby s postižením. Tento proces vývoje bude zaznamenáván, aby mohl být v budoucnu použit jako rádce pro vyvinutí a odvození testů pro další cílové skupiny.
Přístup:
Projekt se bude primárně zaměřovat na přímou práci s lidmi s poruchami učení. Nebudeme se zabývat pouze teorií. Během projektu budeme revidovat naše hodnotící testy s lidmi s poruchami učení a budeme provádět nezbytné změny. Tímto způsobem se bude projekt zaměřovat na studenty. Chystáme se v průběhu projektu také spolupracovat s experty v oblasti odborného vzdělávání, psychology, specialisty zabývajícími se různými typy postižení, odborníky na lidské zdroje.
Spolupracující organizace
- CEIPES - Centro Internazionale per la Promozione dell'Educazione e lo Sviluppo – Itálie,
- ÇALIŞMA VE İŞKURUMU YOZGAT İL MÜDÜRLÜĞÜ – Turecko,
- AYDINCIK HALK EĞİTİM MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ – Turecko,
- Lernzentrum für Kinder, Eltern und Lehrerinnen – Rakousko,
- Bulgarian Dyslexia Association- Rousse – Bulharsko,
- CEIPES Hungary Egyesület – Maďarsko,
- Stowarzyszenie Przyjaciół I Wychowanków Zespołu Szkół nr 6 w Rybniku – DLA DOBRA – Polsko,
- Inštitut Republike Slovenije za socialno varstvo – Slovinsko,
- Q-Prints&Service gGmbH – Německo,
- Asociatia Tineri Parteneri pentru Dezvoltarea Societatii Civile – Rumunsko,
- Stepping Stones NI – Velká Británie.
Realizace projektu
Skill Assessment LLP Leo project2013 2015 movie
Výstupy projektu
- Instrukce pro hodnocení dovedností (PDF, 660 kB)
- Materiály pro testování
- Sebehodnocení – HOLLAND TEST
- Osobní hodnocení (PDF, 145 kB)
- Pozorování – modul Vodní věž (PDF, 110 kB), modul Vytvoření města (PDF, 112 kB), modul Vytvořte vlastní společnost (PDF, 114 kB)